1. Dost Beton (Kendiliğinden Yerleşen ve Sıkışan Beton)
Kendi ağırlığı altında, vibrasyona ihtiyaç duyulmadan, istenilen yerlere kolayca yerleşen; terleme, ayrılma gibi özellikler
göstermeyen, özel dizayn yapısı ile dayanımı yüksek, iyi sıkışma sağlayabilen çok akıcı kıvamlı özel bir betondur.

2. Aqua Beton (Sualtı Betonu)
Su altında yıkanmadan, ayrışmadan, serbest olarak düşebilen, bir müdahaleye gerek duymadan (vibratör vs.) kendiliğinden
yerleşip sıkışabilen ve buna rağmen kalitesi bozulmayan, akışı sürekli, viskozitesi yüksek ve güvenilir dayanımlarda, çok
düşük geçirgenliğe sahip betondur.

3. Art Beton (Dekoratif Renkli Baskı Betonu)
Dokulandırılmış dekoratif renkli beton veya baskılı beton olarak bilinen bu tip betonlar, iç ve dış mekânlarda rahatlıkla
kullanılabilen bir zemin kaplama malzemesidir. Müşterinin istemiş olduğu yüzey görünümünün doğrudan betondan elde
edilmesi, aynı zamanda betonun yaşlandırılması ve eskitilmesi bazı özellikleri arasında yer alıyor.

4. Drabeton (Dramixli ve Lifli Beton)
Drabeton, özellikle saha betonu, yüzey kaplama betonu istinat veya perde betonu, shotcrete, vs. olarak kullanılıyor. İçinde
bulunan dramiks sayesinde herhangi bir ek donatıya ihtiyaç duymadan, çekme gerilme mukavemetlerine karşı, yüksek dirençli,
dayanımlı özellik gösterebilen ve dralif sayesinde de özellikle yüksek dirençli malzemeye sahip ve rötre çatlaklarına karşı
etkili betondur.

5. Yol Betonu (Yüksek Mukavemetli ve Eğilme-Gerilme Dayanımı Beton)
Başlayıcı malzeme olarak çimento kullanılan, yapısal ömrünün ve taşıma gücünün asfalt başlayıcılı malzemeye göre daha
fazla olan yol üst yapısıdır.

6. Sıvamiks (Hazır Yaş Sıva)
Çimsa’nın teknolojik çalışmaları sonucu, piyasada kullanılan, kara sıva olarak bilinen, elle yapılan ve kalitesinde süreklilik ve
izlenilebilirlik olmayan sıva yerine kullanılıyor. Uygulandığı yüzeye çok daha iyi tutunan, kireç veya benzeri malzeme
kullanılmadığından ötürü oldukça iyi bir su ve ısı yalıtımı ile beraber, üzerine uygulanacak boyadan yüksek oranda tasarruf
sağlayan, priz süresinin uzunluğu nedeni ile (72 saat) uygulanmaya başlandığından itibaren zaman kaybına sebebiyet
vermeksizin kısa sürede iş bitirimi sağlayan, tüm bu özelliklerinden ötürü de elle üretilen sıvadan çok daha ekonomik olan sıvadır.

7. Renkli Beton
Her türlü mimari, estetik ve sanatsal ürünlerle, yapı malzemelerinde sağlamlık ve görünüş güzelliği sağlar. Bu özellikleri dışında
pigment malzeme kullanılarak istenilen renk, özel dokulu kalıplar kullanılarak da istenilen yüzey şekli elde edilebilir. Hidrolik
olarak çok aktiftir. Bu özelliği ile kullanıldığı yerlerde üretim hızını ve ürün kalitesini artırıyor. Prefabrik beton elemanları
üretiminde buhar kürü gerektirmez. Düşük alkalili çimento sınıfı içerir. Bunların yanı sıra yüksek dayanımlı beton (C50-C200),
TSE Standartları ile belirlenmiş C14 ile C50 arasındaki tüm betonlar üretiliyor.

HAZIR BETON NEDİR – NASIL ÜRETİLİR?
Bilgisayar kontrolüyle istenilen oranlarda bir araya getirilen malzemelerin, beton santralinde veya mikserde karıştırılmasıyla
üretilen ve tüketiciye "taze beton" olarak teslim edilen betona "Hazır Beton" denir.

Hazır betonu, şantiyede elle ya da betoniyerle karıştırılarak hazırlanan betondan ayı ran temel unsur, hazır betonun modern
tesislerde, bilgisayar kontrolüyle üretilmesidir. Hazır beton kullanıcısının hazır betonda arayacağı nitelikler TS EN 206'da yer
almaktadır. Hazır beton üretiminin su ölçme ve karıştırma işlemlerinin santralde veya transmikserde yapılmasına göre iki farklı
şekli bulunmaktadır:

• Kuru Sistem
• Yaş Sistem

Kuru karışımlı hazır beton, agrega ve çimentosu beton santralinde ölçülüp santralde veya transmikserde karıştırılan, suyu ve
varsa kimyasal katkısı ise teslim yerinde ölçülüp karıştırılarak ilave edilen hazır betondur. Kuru karışımlı hazır betonda şantiyede
karışıma verilen su miktarına (formülde öngörülenden daha fazla olmamasına) ve karıştırma süresine (homojen bir karışım için
yeterli süre) özel itina gösterilmesi gerekmektedir. Yaş karışımlı hazır beton, su dahil tüm bileşenleri beton santralinde ölçülen
ve karıştırılan hazır betondur.

Hazır Beton Santrali
Hazır beton bileşenlerinin stoklanıp, kontrol altında karıştırılarak, hazır beton üretiminin gerçekleştirildiği ve transmikserlere
dolumun yapıldığı tesislere "beton santrali" denir. Beton santralleri karışım şekillerine göre "yaş ve kuru karışım" olmak üzere
ikiye, depolama •ekillerine göre de "bunkerli" ve "yıldız tip" olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Yıldız tip santralde, santralin önünde
yıldız şeklinde bir stoklama alanı vardır ve kova vasıtasıyla agregalar arkadaki karıştırma kazanına aktarılır. Bunkerli santralde
ise agrega ve kumlar santralin önündeki bunkerlerde stok edilip, bantlı bir sistem ile karıştırma kazanına taşınır.

Üretim Süreci
Önce, hazır betonun üretiminde kullanılacak, doğru seçilmiş malzemelerin (çimento, agrega, su, katkı) kalitelerini ve birbirlerine
uyumunu incelemek için laboratuar deneyleri yapılır. Bu deneylerden geçen malzemelerde zamanla olumsuz değişiklikler
meydana gelmesinin önlenmesi için sürekli kalite denetimi yapılmalıdır. Hazır betonun üretim süreci, santral operatörünün
üretilecek betonu tanımlayan formülün numarasını belirleyip, bilgisayar sistemini işletmesiyle başlar. İlk komuttan sonra, ayrı
bölmelerde stoklanmış bulunan agrega, çimento ve su aynı anda tartılır. Daha sonra tartılmış agrega, bant veya kovayla
taşınarak mikser kazanına aktarılır. Bu sırada çimento, su ve formülde varsa kimyasal katkı maddesi de kazana aktarılır ve
karıştırılır. Bir harman betonun hacmi santralden santrale değişmekle birlikte, genellikle 1 - 3 m3’tür. Santralde karışma süresi de
harman hacmiyle orantılı olarak standartlar tarafından belirlenmiştir. Yeterince karıştırılmış olan harman, transmiksere boşaltılır,
dolum tamamlanıncaya kadar aynı işlem devam eder.

Beton Sınıfları
a) Basınç Dayanım Sınıfları
Betonun basınç mukavemeti standart kür koşullarında saklanmış (20°C ±2°C kirece doygun su içerisinde), 28 günlük silindir
(15 cm çap, 30 cm yükseklik) veya küp (15 cm kenarlı) numuneler üzerinde ölçülür. Hazır betonda basınç dayanımı sınıfları,
karşılığı silindir ve küp mukavemetleri aşağıdaki tabloda özetlenmiştir. (TS 11222)

b) Kıvam Sınıfları
Betonun işlenebilme özelliği kıvamı ile tayin edilebilmektedir. Kıvam, betonun kullanım yerine (kalıp geometrisi, demir sıklığı,
eğim), betonu yerleştirme, sıkıştırma, mastarlama imkanlarına ve işçiliğine, şantiyede beton iletim imkanlarına (pompa, kova)
bağlı olarak özenle seçilmesi gereken bir özelliktir. Hazır Beton Standardı TS EN 206’da beton kıvamı çökme, vebe,
sıkıştırılabilme ve yayılma sınıflarına göre belirlenir. Çökme sınıfları S1, S2, S3, S4 ve S5 sembolleri ile tanımlanan bu kıvamlar
çökme (slump) konisi deneyi ile ölçülmektedir.

Hazır betonda şantiye teslimi kıvam, taşıma süresi ve beton sıcaklığına bağlıdır. Taşıma süresi kıvamı etkilemekte, süre
uzadıkça ve hava sıcaklığı yükseldikçe santralden şantiyeye kıvam kaybı artmaktadır. Bu kıvam kaybının betona su verilerek
dengelenmesi mukavemeti düşürmektedir.

Slump (Çökme) Deneyi Yapılırken;
• Slump hunisi düz bir zemine konur.
• Standart slump hunisi üç eşit kademede doldurulup, her kademede 25 kez standart şişleme çubuğuyla şişlenir.
• Huni tamamen dolunca üst yüzeyi mala ile düzlenir.
• Huni yavaşça yukarı doğru kaldırılır; bu sırada taze beton kendi ağırlığıyla çöker.
• Şişleme çubuğu huninin üzerine konur ve çöken betonun üst seviyesinden çubuğun altına kadar olan mesafe ölçülür.
Bu uzunluk, taze betonun çökme (slump) değeri olarak adlandırılır.

Beton yerleştirme işlemi sırasında vibratör kullanılması kaçınılmazdır. "AFET BÖLGELERİNDE YAPILACAK YAPILAR
HAKKINDA YÖNETMELİK"
de vibratör kullanmadan beton dökümü işlemini yasaklamıştır. Şişleme, tokmaklama v.b. elle
sıkıştırma usulleri, yalnızca vibratör kullanımıyla beraber, yardımcı usuller olarak kullanılabilir.

Betonun Taşınması Sırasında Kıvam Kaybının Muhtemel Nedenleri
• Betonun yalancı priz yapması. Bunun önüne karıştırma işlemine devam edilerek geçilebilir.
• Uzun taşıma mesafeleri. Yol boyunca beton priz almaya başlayabilir. Karışım suyu da buharlaşabilir.
• Dökümden önce aşırı karıştırma süresi.
• Sıcak hava şartları.

Özellikle bina sektöründe beton işçiliğinde bilinç ve eğitim düzeyi düşük olduğundan taşıma, yerleştirme ve mastarlama
işlemlerinin kolaylığı açısından 18 - 22 cm çökmeli, çok akıcı kıvamlı beton kullanma, bu amaçla da şantiyede hazır betona su
verme eğilimi çok yüksektir. Bu eğilimin mukavemet düşürücü zararlı sonucunu yok etmek için Türkiye Hazır Beton Birliği
Yönetim Kurulu bir karar alarak üyelerine şantiye teslimi beton kıvamını K4 düzeyinde (çökme >16 cm) tutmalarını tavsiye etmiş,
bunu yaparken su / çimento oranına (dolayısıyla mukavemete) dikkatlerini çekmeyi de ihmal etmemiştir. Bu konuda bilgilenen
ve bilinçlenen müşteriler K4 kıvamlı beton sipariş vermektedir.

c) Agrega En Büyük (Maksimum) Tane Büyüklüğü Sınıfları
TS EN 206-1’e göre agrega en büyük tane büyüklüğüne göre sınıflandırılır. Örneğin: Den çok 22 cm olan beton. Beton içinde
kullanılacak en iri agrega tane büyüklüğünün kalıp en dar boyutu, döşeme derinliği, pas payı, en sık donatı aralığı gibi unsurlarla
uyumlu biçimde, TS 500 de belirtilen şekilde seçilmesi gerekir.

Piyasada yaygın biçimde kullanılan hazır beton "2 No Agregalı" olandır. Çok sık donatılı veya ince kesitli elemanlarda bazı
bilinçli müşteriler "1 No Agregalı" hazır beton siparişi vermektedir.

Betonun Diğer Özellikleri
a) Taze Beton Sıcaklığı
Hazır Beton standardına uygun olarak şantiyeye teslim edilen taze hazır beton sıcaklığının +5°C’den az olmaması gerekmektedir.

b) Birim Ağırlık
Hazır beton üreticisinin beyan ettiği değere göre birim ağırlığı¸ ±%2 tolerans getirilmiştir. Örneğin beyan edilen değer
2.350 kg / m3 ise 2.350 x 0,02 = 47 kg / m3 bulunur. Dolayısıyla tolerans sınırları 2.350 ± 47 kg / m3 olmaktadır.

Birim ağırlık yoluyla metraj sorunları çözümlenebilmekte, transmikser boş ve dolu tartılarak beton ağırlığı ve hacmi
belirlenebilmektedir.